Matlagning för nybörjare: Korvstroganoff

Många, inte minst jag har problem med matlagning. Efter lite grov huvudräkning har jag kommit fram till att jag alla gånger lägger 3000 kronor på mat ute varje månad. Det håller så klart inte någonstans. Måste bättra mig och indroducerar därmed matlagning för nybörjare. Här bjuds det på tips på enkla rätter enligt principen: Kan jag laga det så kan vem som helst också göra det.

I dag: Korvstroganoff

Steg 1: Gå till närmaste matbutik. Inhandla följande:
Ca 600 g Falukorv
Ett paket matlagningsgrädde
En gul lök
En burk majs
Tomatpuré
Fullkornsris



Steg 2: Koka upp riset enligt anvisningarna på förpackningen. Ett tips är att göra minst dubbla portioner så att det räcker till matlåda. Själv körde jag 3 dl ris och 6 dl vatten. Notera att man ska koka under lock på svag värme.

 

Steg 3: Nu är det dags att börja med själva korvstroganoffen. Det första vi gör är att hacka löken.


Steg 4: Fräs löken i stekpanna och skär sedan upp falukorven. Eftersom vi bara har ett paket matlagningsgrädde får vi nu nöja oss med halva falukorven, alltså ca 300 gram. Med fördel kan man så klart göra på hela falukorven eftersom det då blir ännu fler matlådor. Men då kärvs det två paket matlagningsgrädde och så långt tänkte inte jag i mataffären den här gången.
 

Steg 5: Stek falukorven i pannan (där ju löken redan ligger, se steg 4). Här är det medelhög värme som gäller på plattan. Stek tills korven har fått en gyllenbrun färg och ser allmänt genomstekt ut.



Steg 6: Tillsätt nu matlagningsgrädden, majs och tomatpuré. Matlagningsgrädden har vi helt enkelt i hela paketet men de övriga ingridienserna är lite lurigare. Här är det den egna känslan och smaken som får avgöra. Vikitgast är att dock att rätten får den karraktäristiska röda färgen. Bra måttstock att gå på när du har i tomatpurén. Glöm inte att röra om noga. 



Steg 7: Lägg upp och servera. Den här gången blev det en portion direkt på tallriken och en matlåda tills imorgon. Inga konstigheter. Vill man vara extra ambitiös kan man servera med någon form av grönsak/grönsaker. Jag valde i det här fallet morötter. Svårare än så är det inte.


Kommentarer
Postat av: Per

Imponerande, ser riktigt gott ut! Lärde mig själv rätten när jag flyttade hemifrån. Ser fram emot nästa recept!

2009-02-21 @ 11:14:24
URL: http://disfordurham.blogspot.com
Postat av: Johan T

Ja den här rätten är en klassiker. Har ett par till på lager men sen börjar det sina =). Missar tyvärr Englandsresan som du kanske hörde. Riktigt synd med tanke på den drömuppställningen som anländer.

2009-02-21 @ 11:31:04
Postat av: Per

Ääh, man behöver bara en handfull rätter, gäller bara att variera dom rätt haha! Ja, jag hörde det, riktigt synd!! Jag får ta och komma till E-tuna istället!

2009-02-22 @ 03:28:51
URL: http://disfordurham.blogspot.com
Postat av: Carros kompis

Tur att Carro en gång frågade mig hur man gör stroganoff då, receptet verkar föras vidare ;) men majsen förstår jag inte hur man kan vilja ha i...Förresten Per så lärde jag nog dig också :P

2009-02-23 @ 11:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0