Topplistan: Bästa CM-brassarna

En engelsk tidning listade nyligen de största CM-fenomenen, dvs. spelare som varit briljanta på dataspelet Championship manager/football manager men inte alls lika bra i verkligheten. Ettan på listan har jag själv för övrigt spelat mot flera gånger. Han var dominant i Djurgårdens P83-lag som vi bland annat stötte på i en SM-final 1998 (vi förlorade och jag satt på bänken hela matchen).

En rolig lista är det i alla fall och jag hänger på genom att lista de fem bästa brassarna som jag upptäckt via CM. För att kvala in på listan måste spelaren alltså spela i en liten klubb och och vara relativt okänd när jag köpte dem i spelet. Lite krångligt kanske, men jag tror ni fattar.

1: Rivaldo
Köptes från:
Deportivo La Coruna på CM 96/97
I verkligheten: Utsedd till världens bästa spelare i Barcelona.

Kommentar: Värvade honom alltid på CM 96/97 mest för att han hade 20 (av 20) i teknik och var en brasse med coolt namn. Han var ganska dyr men riktgt bra. I verkligheten blev han ännu bättre.

2: Sonny Anderson
Köptes från:
Monaco på CM 96/97
I verkligheten: Hamnade även han i Barcelona när han stod på toppen.

Kommentar: Hade läst om honom i någon fotbollstidning där det stod att han gjorde succé i Frankrike. Han var lätt att köpa och gick att värva billigt.

3. Ronaldinho
Köptes från:
Gremio på CM 99/00
I verkligheten: Världens bästa under flera säsongen i mitten av 2000-talet.

Kommentar: Minns en sportsändning där de hade ett kort inslag om en 19-årig Ronaldinho som gjorde några superfinter.Testade honom direkt på CM där han var helt ok. 

4. Giovane Elber
Köptes från:
Stuttgart på CM 96/97
I verkligheten: Peakade väl i Bayern Munchen men spelade även länge i Lyon.

Kommentar: Såg en bild på honom där han hade vita fotbollsskor. Inget konstigt i dag men runt 1997 var det inte många som hade det. Tror Elber var bland de första och bara det gjorde att jag var tvungen att köpa honom. Skaplig i spelet och en pålitlig målskytt.

5. Edmundo
Köptes från: Vasco på CM 97/98
I verkligheten: Lyckades aldrig i Europa där han bland annat spelade i Fiorentina, Men hoppade in i VM finalen 98.

Kommentar: Hade hetsigt hummör och dålig laganda även på spelet.  Ganska medioker karriär i verkligheten egenligen men en riktigt skön lirare.

Bubblare:
Jardel
Djalminha
Antonio Carlos

Kommentarer
Postat av: Per

Känns nästan som du vill ta på dig lite av äran av deras karriärer och att du fann dom haha! Själv brukade jag faktiskt köpa nummer 4 och 6 på listan, Svindal Larsen och Bakayoko. Nostalgi!

2008-12-04 @ 01:25:38
URL: http://disfordurham.blogspot.com
Postat av: Johan T

Nja, det är väl snarare ett bevis på att CM-scouterna ibland har slagit huvudet på spiken och är helt rätt ute i vissa fall. Precis som de i andra fall är helt ute och cyklar (som den engelska listan är ett exempel på).

Bakayoko köpte jag också alltid på 97/98. Också en annan afrikan från hans lag Montpellier men det namnet kommer jag fan inte på. Har för övrigt det spelet hemma hos mig. Tror att det kan vara din skiva. Du kan få tillbaks den som en julklapp när du kommer hem =).

2008-12-04 @ 01:35:00
Postat av: kralle

Nämen se där, du bloggar. Sjukt roligt.

Dessutom om Cm, som var grunden till att hela min skolgång och gymnasietid gick åt helvete.

Kan leverea denna spelare, måste vara någon slags fantasispelare. Alexander Papadoupolos.

Gick att få gratis första säsongen gjorde mig till liga mästare, fa-cupvinnare första säsongen med Leeds Unt.

Han var magisk.



På den engelska listan köpa man ju naturligt maxim.

Hur är det med dig annars`?

2008-12-04 @ 09:47:49
Postat av: Per

Haha!! Kan det faktiskt mycket väl vara! Keep it if you want to! :)

2008-12-04 @ 11:27:27
URL: http://disfordurham.blogspot.com
Postat av: Johan T

Kralle, hur stort som helst att du har hittat hit! Allt är bara bra här. Hur är det själv? Bor du kvar i Stockholm?



Såg en flashbacktråd om CM där de pratades om ett par "fusk-greker" som en programmerare hade gjort overkligt bra. Klassiskt spel i alla fall och man skulle gärna vilja veta hur många timmar man suttit med det.



Läste också om en kille som satte på sig kostym när han skulle spela cupfinal =). Riktgt på den nivån har vi väl aldrig varit...Ses!

2008-12-04 @ 22:41:17
Postat av: Mattias Rohdin

Tjena! Googlade runt lite efter gamla resultat för Stenungsunds IFs P83 lag. Hittade inte för mycket men blev fundersam på vilket lag du spelade för? Mvh Nr,4 Rohdin :)

2008-12-14 @ 04:02:18
Postat av: Johan T

Tjena Mattias.

Jag spelade under ungdomsåren i Örebro SK P83. Vi hade ett ganska bra lag där Nordin Grerzic (ÖSK) och Mirza Jelezak (numera Landskorna, tror jag) var de största stjärnorna. Men mot Djurgården fick vi ge oss. Förutom nämnde Tonton vill jag minnas att de N'Diva Lord, Peguy Sunday och Richard Spång som alla var grymt bra på den tiden.

2008-12-14 @ 12:42:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0