Har hästar päls?

För första gången i mitt liv har jag varit på travbanan i kväll. Det var en träff med jobbet och mitt eget spelande omsatte 500 kronor och resulterade i en vinst på 30 kronor. Men det hör egentligen inte hit. Dagens snackis var istället huruvida man säger att hästar har päls eller inte. Min spontana känsla när ämnet fördes på tal var ett klart nej. Ändå var det flera som förespråkade ja alternativet och ingen som hade ett säkert svar. Ju mer jag tänker på det desto osäkrare blir jag. Någon som är mer upplyst?


Kommentarer
Postat av: Allvetare

Ja hästen har päls. På vintern kan särskilda hästraser som islandshästen få en riktigt kraftig vinterpäls. Det finns skillnader från häst till häst, precis som de finns korthåriga och långhåriga taxar och skillnader från person till person :) Sen om det då i det sist nämnda exemplet kallas kroppsbehåring eller päls är en annan sak :) Det kan bli nästa fråga, har människor päls?

2008-12-17 @ 14:22:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0